Kasino

Luokka: Kalastuspelit
Pakka:
Pelaajamäärä: , , ,

Kasino on hyvin suosittu peli. Se sopii lasten kanssa pelattavaksi, mutta myös aikuisille. Monet nauttivat erityisesti pelin misäärimuunnelmasta eli laistokasinosta. Kasinosta kiinnostuneiden kannattaa tutustua myös pelin italialaisiin sukulaisiin scoponeen ja scopaan.

Kasino on parhaimmillaan kaksinpelinä, mutta kolme ja neljäkin voi sitä pelata. Nelinpeli on parhaimmillaan paripelinä, jolloin vastakkain istuvat pelaajat muodostavat parin.

Pelin tavoite

Pelaajat yrittävät kerätä mahdollisimman paljon kortteja, etenkin patoja ja muita pistekortteja.

Jako

Jakakaa neljä korttia pelaajille ja neljä pöytään kuvapuoli ylöspäin, tavallisesti kaksi korttia kerrallaan.

Pelin kulku

Etukäsi aloittaa. Joka vuoro pelaajien on pakko pelata kädestään pöytään yksi kortti.

Pelin tarkoitus on kerätä pöydästä kortteja ja se tapahtuu joko pelaamalla samanarvoinen kortti tai summakortti. Esimerkiksi pelaamalla sotilaan voi pöydästä kerätä kaikki sotilaat ja lisäksi kortit, joiden summa on sotilaan arvo eli 11. Kerätyt kortit laitetaan pelatun kortin kanssa omaan pistepinoon kuvapuoli alaspäin.

Numerokorttien arvo on niiden silmäluvun mukaan. Kuvat ovat sotilas 11, kuningatar 12 ja kuningas 13. Ässä on kädessä 14, mutta pöydässä 1. Patakakkonen eli pieni kasino on kädessä 15 ja pöydässä tavallinen kakkonen, ruutukymppi eli iso kasino on kädessä 16 ja pöydässä 10.

Jos ei voi tai halua ottaa kortteja, pelattu kortti jää pöytään kuvapuoli ylöspäin. Vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle.

Kun käsikortit on pelattu, pelaajille jaetaan neljä uutta korttia. Pöytään ei lisätä enää kortteja.

Jos saa yhdellä kortilla tyhjennettyä koko pöydän korteista, tekee mökin. Sen merkiksi laitetaan pistepinoon yksi otetuista korteista kuvapuoli ylöspäin. Jos kaksinpelissä vastapuolella on mökkejä, mökkiä ei oteta itselle vaan sen sijaan kaadetaan yksi vastapuolen mökeistä. Viimeisten korttien aikana, kun pakka on tyhjä, mökkejä ei enää lasketa.

Kun kaikki kortit on pelattu, jako päättyy. Pöytään jääneet kortit menevät sille, joka otti pöydästä viimeksi jotain.

Pisteenlasku

Jaon jälkeen lasketaan pisteet:

  • Eniten kortteja kerännyt pelaaja saa korttivoiton ja 1 pisteen.
  • Eniten pataa kerännyt saa patavoiton ja 2 pistettä.
  • Kaikki ässät ovat 1 pisteen arvoisia.
  • Ruutukymppi on 2 pisteen arvoinen.
  • Patakakkonen on 1 pisteen arvoinen.
  • Mökit ovat 1 pisteen arvoisia.

Sen jälkeen jakovuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle. Peli on 16 pisteeseen asti ja pelaaja voi kesken jaon lopettaa pelin, jos 16 pistettä tulee täyteen. Jos tasapeli uhkaa, pisteet lasketaan siten, että ensin lasketaan pistekorteista saadut pisteet, sitten kortit ja sitten padat.

Jos korttivoitto tai patavoitto menee tasan, pisteet siirtyvät seuraavaan jakoon. Poikkeuksena on kahden pelaajan välinen tasapeli patavoitosta kolminpelissä, jossa pisteet laitetaan puoliksi.

Kaksinpelissä voi pelata myös niin, että jokaisesta yli seitsemän kerätystä padasta saa yhden lisäpisteen. Silloin hyvä erän pituus on 21 pistettä.

Muunnelmia

Kasinoon on pienempiä ja suurempia muunnelmia.

  • Suomalaisessa kasinossa kuvakorteilla on pistearvot, muualla usein ei. Silloin kuvilla voi napata vain muita samanarvoisia kuvakortteja: jätkällä jätkän, rouvalla rouvan ja kuninkaalla kuninkaan. Suomalaisessa versiossa jätkä on 11 pistettä, joten sillä voisi ottaa vaikka nelosen ja seiskan.
  • Pakkakasinossa pelaajat nostavat koko ajan kortteja pakasta siten, että kädessä on aina neljä korttia. Tätä sääntöä voi käyttää missä tahansa kasinon muunnelmassa.
  • Jotkut antavat pisteen viimeisenä kortteja keränneelle.
  • Mökit voi kolmin- tai nelinpelissä jättää pois, tai pelata niin, että vain yhdellä pelaajalla voi olla mökkejä ja muiden pelaajien saamat mökit kaatavat ensin olemassaolevia mökkejä pois.

Isompia muunnelmia ovat laistokasino, jossa pelin tavoite kääntyy aivan nurinniskoin, ja rakennuskasino, joka tekee pelistä monimutkaisemman, mutta kiinnostavamman.

Laistokasino

Misäärimuunnelma kasinosta toimii kuten tavallinen, tavoitteena on vain välttää pisteiden keräämistä. Pelissä on luonnollisesti ottopakko, eli pöytään ei saa pelata korttia, jolla pystyy ottamaan jotain. Pelaajan on otettava kaikki kortit, jotka pystyy, mutta jos tarjolla on toisensa poissulkevia vaihtoehtoja, pelaaja saa valita vapaasti. Vähiten pisteitä kerännyt voittaa.

Rakennuskasino

Peli menee tuntuvasti mutkikkaammaksi, kun mukaan otetaan rakentaminen. Rakennuskasinon säännöt ovat samat kuin tavallisessa, mutta tarjolla on uusi mahdollisuus, rakentaminen. Siinä pöydässä olevan kortin päälle pelataan toinen kortti, jolloin niistä muodostuu ikäänkuin yksi kortti, jonka arvo on korttien summa. Esimerkiksi kympin päälle voisi pelata nelosen ja sanoa ”rakennan ässälle”, jolloin ässällä – arvo 14 – voisi napata tämän rakennuksen (ja muut summan 14 yhdistelmät). Rakennus on kuin yksi kortti, eli esimerkiksi kuningattarella voi napata pöydästä kolmosen ja yhdeksikköön rakennetut kortit. Toisten pelaajien tekemiä rakennuksia saa nostaa sopivalla kortilla.

Rakennuksen saa tehdä vain, jos kädessä on kortti, jolla sen voi ottaa. Rakennuksia voi myös korottaa lisäämällä niihin kortteja. Purkaminen ei ole mahdollista, rakennuksen sisältämiä kortteja ei voi nostaa pöydästä muuten kuin rakennuksen osana.

Jos pelaaja tekee kaksi rakennusta samalle numerolle, syntyy kaksoisrakennus. Kaksoisrakennukseen kuuluvat kortit laitetaan samaan pinoon. Kaksoisrakennusta ei voi enää korottaa.

Ulkomaisissa lähteissä saa rakentaa kerralla monta korttia. Esimerkiksi jos kädessä on 4 ja 9 ja pöydässä 2 ja 3, pelaaja voisi pelata nelosen pöytään, niputtaa 2, 3 ja 4 ja sanoa ”rakennan yhdeksikölle”. Samoin voi rakentaa samannumeroisia kortteja. Jos kädessä ja pöydässä on kaksi kuutosta, pelaaja voisi pelata kuutosen, niputtaa kolme kuutosta yhteen läjään ja ”rakennan kuutoselle”. Tästä saa sen hyödyn, ettei vastapuoli voi nostaa kuutosia isommalla kortilla.

Tällöin pelaajan on oltava tarkkana ja sanottava, mitä tekee. Jos esimerkiksi niputtaa kaksi kolmosta yhteen, pitää sanoa selvästi rakentaako kolmoselle vai kuutoselle.

Rakennuskasinossa ei yleensä saa pisteitä mökeistä. Korttivoitosta saa 3 pistettä ja patavoitosta vain 1 pisteen. Yleensä pelataan 21 pisteeseen.

32 kommenttia

  1. Vaihtuuko aloitusvuoro kun käsikortit on pelattu? Muutoinhan toisella on aina aloitusetu.

  2. Siinähän se lukee säännöissä: etukäsi eli jakajasta seuraava aloittaa ja kierroksen jälkeen jakovuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle.

  3. Miten pöytään tulee lisää kortteja? Jos pöytä on tyhjä, niin pitääkö seuraavan pelaajan laittaa siihen yksi kortti kuvapuoli ylöspäin?

  4. ”Jos ei voi tai halua ottaa kortteja, pelattu kortti jää pöytään kuvapuoli ylöspäin.” Täsmensin sääntöjä sen verran, että joka vuoro on tosiaan pakko pelata yksi kortti ja jos sillä ei saa kerättyä pöydästä mitään, se jää pöytään muiden poimittavaksi. Jos pöytä on tyhjä, kortti jää väistämättä pöytään.

  5. Jos kolminpelissä korttivoitto menee tasan kahden pelaajan välillä (A:20, B:20, C:12) ja tasan vielä seuraavassakin jaossa, mutta eri pelaajien kesken (A:18, B:16, C:18), niin jääko pisteet vielä jakamatta vai saako esimerkin ’A’ pisteen tai kaksi?

  6. Sam, siirtäisin pisteet tuossakin tilanteessa seuraavaan jakoon kunnes on yksi voittaja tai jakaisin A:lle ja C:lle yksi piste molemmilla (koska jaossa on kaksi pistettä ja tasapeli on A:n ja C:n välillä). Ehkäpä itse valitsisin jälkimmäisen vaihtoehdon, mutta en pahastuisi edellisestäkään.

  7. Olemme aina pelanneet kolmenpelin samoilla pakkaanjäämissäännöillä kuin kaksin- ja nelinpelitkin, eikä mitään pisteenpuolituksia tarvita. Pelaaja voi napata kahden muun riidan hedelmät ja sillä hyvä.
    Muunnelmista kannattaa mainita pimeä kasino, jossa pelaaja ei valitse pelattavaa korttia vaan kääntää jaossa saamistaan korteista aina päällimmäisen. Kyseessä on onnenpeli, johon perheen pienimmätkin voivat osallistua, ja jopa menestyä – jos ringissä olevilla laskutaitoisilla on yhtään rehellisyyden vikaa.

  8. jos on ruutu kymppi ja pata kymppi pöydässä alussa ja yhdellä pelaajista on kymppi kädessä joutuuko ottamaan molemmat kympit???

  9. Kyllä, kaikki on otettava, mitä pöydästä saa.

  10. Mökkejä ei tuu enää jakoon, jos on menty jo 10 pisteeseen tai yli. Kuitenkin jako pelataan aina loppuun eli ei lasketa pisteitä kesken jaon esim. Yhdeksässä pisteessä ruutukympin saadessaan olisi siten 11 pistettä eikä mökkejä tulisi, vaan mökkejä tulee kunnes jollain on pisteitä yli 10 tai 10

  11. 1.kysymys rakennuskasino. Kun pöydällä on tavallinen kortti niin voiko kädestä olevilla piste korteilla rakentaa. ESIM. Pöydällä on nelonen Kädessä on ruutu kymppi ja sonoa Ässälle.

  12. Tomi, vähän miten sovitte, mutta minusta tuo on ok, ruutukymppi on kuitenkin pöydässä kymppi. Joku voi olla toistakin mieltä.

  13. Kasino on korttipeli ja kaikki eivät hyväksy neljän kuninkaan raamattua voin vilpittömästi suositella peliä lasten kanssa pelattavaksi. Kasino pelillä on helppo opettaa lapsille numeroita ja yhteenlaskua, vatsinkin päässälaskua. Kun lapset oppivat pitemmälle oppivat he samalla taktiikkaa ja ongelman ratkaisuja.

  14. Jos toiselta pelaajalta loppuu kortit, ja toisella on kortteja jäljellä, eikä saa pelattua niitä kaikkia vuorollaan, mitä sitten tapahtuu?

  15. Joonatan, jako päättyy vasta kun kaikki kortit on pelattu. Pelaaja, jolla on kortteja, pelaa kunnes kaikki kortit on pelattu. Jos ei saa otettua pöydästä mitään, joutuu pelaamaan kortteja pöytään, josta lopulta ne saa se, joka viimeksi otti pöydästä.

  16. Kuinka monta korttia pöydästä täytyy kerrallaan nostaa, että saa mökin? Mielestäni olisi niin, että pitää nostaa 4 tai enemmän, ja samalla tyhjentää pöytä, että saa mökin.

  17. Eeva, sääntöjen mukaan mökin tekee, kun ottaa yhdellä kortilla pöydän tyhjäksi. Mitään rajoitusta korttien määrän suhteen ei ole. Eri tavalla saa toki pelata, mutta se on sitten oma sääntömuunnelmasi.

  18. Voiko pöydästä ottaa useammalla kortilla samalla kertaa?

  19. Ei, kerralla saa pelata vain yhden kortin.

  20. Olen ollut pelipöydässä muiden kanssa, mutta itse vasta opetellut peliä.

  21. Yksi hyvä ”rajoitus” mökkien rakenteluun on, että yhden käden aikana pystyy tekemään ainoastaan yhden mökin – eli ainoastaan käden ensimmäinen mökki lasketaan. Tämä laskee onnen merkitystä, koska huonolla onnella toinen pelaaja voisi kerätä useamman mökin yhdellä neljän kortin kädellä, eikä ensimmäinen pelaaja voi muuta kuin kiroilla onneaan.

    Eli esimerkiksi tilanteessa missä A saa käden toisella kortilla ja mökin, ja B laittaa pöytään kortin, jonka A voi heti ottaa pois, A ei saa siitä toista mökkiä heti perään.
    Seuraavan mökin saa sen sijaan vasta sen jälkeen kun uudet kortit on jaettu.

    Lisäksi – eikös se mennyt niin, että pakan viimeisellä kädellä ei enää saa mökkejä?

  22. Lauri, kyllä: ”Viimeisten korttien aikana, kun pakka on tyhjä, mökkejä ei enää lasketa.”

  23. Lasketaanko patavoitossa Pikku-Kasino patakorteihin kuuluvaksi korteiksi?

  24. Kuukkeli, asiasta ei säännöissä sanota mitään, joten en näe mitään syytä olla laskematta sitä.

  25. Pari kysymystä:

    1. Jotta pelin voittaa, niin pitääkö pisteitä saada tasan 16 vai saako mennä yli.

    2. Tuossa Suomalainen kasino -muunnelmassa kuvakortit ovat siis pistekortteja ja niillä pystyy nostamaan vain samanarvoisen kortin eli esim. jätkällä vain jätkän, mutta montako pistettä niistä sitten saa ja onko niiden numeroarvo kuitenkin 11, 12 ja 13? Jos pöydässä on rouva ja 2, niin voinko nostaa ne ässällä?

  26. 1. Saa mennä yli.

    2. Suomikasinossa kuvat ovat pistearvoltaan 11, 12 ja 13. Tuo on minulta huonosti kirjoitettu, kun ymmärsit asian just päinvastoin: suomalaisessa versiossa nimenomaan voi käyttää kuvakortit pisteinä, ja niissä muissa versioissa jätkällä saa jätkän, rouvalla rouvan ja kuninkaalla kuninkaan.

  27. 2. Hetkinen, siis tarkoitetaanko pistearvoilla nyt numeroarvoja eli noista kuvakorteista ei saa pisteitä?

    Tuli mieleen vielä pari pari kysymystä:

    3. Rakennuskasino-osiossa on tällainen kohta:
    ”Rakennuksia voi myös korottaa lisäämällä niihin kortteja.”
    Heti seuraavassa kappaleessa lukee kuitenkin näin:
    ”Jos pelaaja tekee kaksi rakennusta samalle numerolle, syntyy kaksoisrakennus. Kaksoisrakennukseen kuuluvat kortit laitetaan samaan pinoon. Kaksoisrakennusta ei voi enää korottaa.”
    Joko nämä ovat ristiriitaisia tai ymmärrän taas väärin eli jos kaksoisrakennusta ei voi enää korottaa, niin eihän silloin rakennuksia voi korottaa lisäämällä niihin korttEJA?

    4. Tuossa rakennuskasinossahan ei saa tehdä rakennusta, jos kädessä ei ole sitä korttia mille rakentaa. Voiko kuitenkin tehdä niin, että jos esim. pöydässä on 2 ja kädessä 3, 4 ja 9, niin alkaa tekemään kaksoisrakennusta 9:lle sillä tavalla, että lyö 3:n 2:n päälle sanoen rakentavansa joko 5:lle tai 9:lle ja seuraavalla vuorolla sitten laittaa tuon 4:n, jolloin syntyy tuo kaksoisrakennus 9:lle?

  28. 2. Jep, korttien pistearvot pisteytyksessä ovat Pisteenlasku-kohdan mukaiset. Muista korteista ei sa apisteitä.

    3. Kaksi eri asiaa. Voit tehdä rakennuksen pelaamalla pöydällä olevan kolmosen päälle nelosen, jonka jälkeen sen voi napata seiskalla. Nipun päälle voisi sitten lisätä vaikka vitosen, jolloin summaksi tulee 12 ja nipun voi ottaa kuningattarella.

    Kaksoisrakennus tarkoittaa sitä, että teet kaksi eri rakennusta, joiden summa on sama. Nämä niputetaan yhteen, eikä tällaista settiä voi korottaa.

    4. Et voi rakentaa kakkosta viitoseksi, jos sinulla ei ole kädessä viitosta. Viitosen kortin tai edellisen pelaajan rakentaman 2+3-setin voisit sen sijaan korottaa yhdeksiköksi pelaamalla nelosen.

    2+3+4 ei ole kaksoisrakennus yhdeksikölle, vaan ihan yksi rakennus, jossa on useampi kortti. Kaksoisrakennus olisi, jos olisi 2+3+4 ja erikseen vaikka 4+5, eli kaksi eri rakennusta, joiden summa on sama.

  29. 3. Ahaa, selvä. Tuo, ettei kaksoisrakennusta voi enää korottaa, tarkoittaa varmaankin sitä, että jos sellainen on ysille, niin siihen ei voi lisätä kolmosta ja korottaa 12:ksi. Voiko kuitenkin tehdä kolmois- ja enempi rakennuksen?

    5. Tuossa säännöissä sanotaan, että myös samannumeroisia voi rakentaa eli vaikkapa kutosen päälle voi löydä kutosen ja rakentaa kutosen. Entä jos tuon tekee kolmosilla vastustajalla on se neljäs kolmonen? Voiko hän korottaa rakennuksen kutoseksi tai ysiksi? Tai miten tuo korottaminen ylipäätänsä menee tuollaisilla samannumeroisilla rakennuksilla?

  30. Ja varmistuksena, että paripeli menee varmaankin samalla tavalla kuin norminelinpeli eli niissä ei ole mitään sen kummempaa eroa?

  31. 3. Kyllä, kaksoisrakennukseen ei voi enää lisätä kortteja. Kolmoisrakennuksia ei isompia ei säännöissä tunneta, ja näinköhän kovin usein olisi edes tilaisuutta sellaisen tekemiseen.

    5. Tuo samannumeroisten korttien rakentaminen on joku ulkomainen variantti. Sen osalta kannattaa hakeutua ulkomaisten lähteiden äärelle, minä en osaa tarkemmin sanoa.

    Paripeli on kuin normaali nelinpeli, jossa parit keräävät kortit yhteiseen pottiin.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.