3-5 pelaajaa, 52 korttia. Kinko tai kingi on kokoelmapeli, jossa pelataan erilaisia laistokierroksia ja valttikierroksia. Parhaiten miinuksia vältellyt ja pisteitä kerännyt voittaa.
Avainsana: Misäärit
Misääri, laisto tai väistö on peli, jossa tavoitteena on hävitä – siis vältellä tikkejä. Tavoite on selkeä ja toimiva. Käytännössä väistöpelin strategiset ulottuvuudet ovat rajallisemmat. Positiivisissa peleissä tikin voittajalla on etu, sillä hän pääsee ajamaan seuraavan tikin ja ohjaamaan peliä, kun taas väistöpeleissä peli on hitusen tuuliajolla.
Tämän vuoksi varsinaisia väistöpelejä on vain vähän. Tunnetuin on ehdottomasti herttamisääri, eli Windowsin hertta. Tätä yksinkertaista peliä on varmasti klikkaillut suuri osa Windowsia käyttäneistä, mutta vain harva on pelannut peliä korteilla. Vuoden 1600 paikkeilla ilmestynyt reversis on ryhmän esi-isä: peli nautti suosiota 1600–1700-luvuilla ja katosi sitten.
David Parlettin bugami ja sen kolminpelimuoto trigami ovat väistöpelejä, joissa on mielenkiintoinen käänne. Pelaajat voivat kyllä kerätä useimpia kortteja, mutta jokaisella on oma kiusamaa, jonka kortit ovat vaaraksi pistesaaliille. Tämä yksinkertainen keksintö tekee pelistä hauskan ja mahdollistaa melkoisen kiusanteon, kun vastapelaajien tikkejä voi myrkyttää kiusakorteilla.
Vaikka väistöpeleistä ei välttämättä olekaan omaksi pelikseen, ne esiintyvät onnistuneesti monissa tikkipeleissä yhtenä mahdollisena pelimuotona. Tällöin ne antavat mahdollisuuksia myös huonot kortit saaneelle pelaajalle, joka voi yrittää kääntää huonon onnensa menestykseksi lupaamalla välttää kaikki tikit.
Slovenialainen tarok on tästä hyvä esimerkki. Pelissä on mahdollista luvata kerjuu tai vielä vaikeampi avoin kerjuu eli kortit auki pelattava väistöpeli. Toinen näppärä piirre on klopkierros, joka pelataan, jos kukaan pelaajista ei halua pelata mitään sitoumusta. Klop on väistökierros, josta pelaajat saavat sakkoa keräämiensä korttipisteiden verran.
Klop-kierrokset parantavat peliä kahdella tavalla. Ensinnäkin klop ratkaisee ”tyhjien” kierrosten ongelman. Esimerkiksi ranskalaisessa tarotissa jätetään turhauttavasti monta jakoa pelaamatta, koska kukaan ei halua pelinviejäksi. Toisaalta klop rankaisee hyvillä korteilla passaavaa pelaajaa, sillä jos joku pelaajista häviää eli kerää yli puolet pakan pisteistä, hän saa yksin 70 miinuspistettä muiden välttyessä sakoilta. Niin hyvillä korteilla olisi jo voittanut jonkun oikean sitoumuksen, joten passiivisesti pelaavaa sietääkin sakottaa.
Muistakin kuin tikkipeleistä voi myös pelata misääriversioita, joskin valtaosa misääripeleistä on tikkiä. Laistokasino on kuitenkin varsin suosittu peli ja monelle nimenomaan se oikea tapa pelata kasinoa.
Kasino
2-4 pelaajaa, 52 korttia. Kasino sopii niin lapsille yhteenlaskutreeniksi kuin aikuisille tosimielellä väännettäväksi korttipeliksi. Laistokasino-muunnelma taas on Suomen suosituin misääripeli.
Coteccio
3-7 pelaajaa, 40 korttia. Italialainen misääripeli coteccio johtaa kuolemiin, mutta elävien kirjoihin pääsee takaisin, kun maksaa lääkärille palkkion. Esittely, ei sääntöjä.
Schieberamsch
3 pelaajaa, 32 korttia. Skatin sivutuotteena syntynyt schieberamsch on mielenkiintoinen kolmen pelaajan misääripeli. Esittely, ei sääntöjä.
Trigami
3 pelaajaa, 52 korttia. Väistöpeli, jossa pitää välttää tietyn itse valitun maan kortteja. Bugamin kolminpelimuunnelma. Esittely, ei sääntöjä.
Bugami
3-7 pelaajaa, 2×52 korttia. Tikkipeli, jossa jokaisella pelaajalla on oma kiusamaa, jonka korttien ottamista pitää välttää. Esittely, ei sääntöjä.
Barbu
4 pelaajaa, 52 korttia. Bridgenpelaajien suosikki barbu on moniottelupeli, jossa pelataan erilaisia tikkipelejä. Esittely, ei sääntöjä.
Herttamisääri
3-6 pelaajaa, 52 korttia. Herttamisäärissä pitää välttää herttojen voittamista — ellei sitten aio voittaa kaikkia. Windowsista tuttu peli on helppo ja hauska.