Luokka: Tikkipelit
Pakka: 20 korttia, 24 korttia
Pelaajamäärä: 2
Schnapsen on itävaltalainen sechundsechzigistä eli kuusikymmentäkuusi -pelistä tiukennettu kahdenpelattava tikkipeli. Haastavaa korttipeliä kahdelle hakeville schnapsenia on helppo suositella. Nimi juontaa kuulemma juurensa Itävallan lainsäädännöstä: rahasta pelaaminen oli kiellettyä, mutta snapseista sai pelata. Juomapeliksi schnapsen on melko lailla haastava, joten nimi voi yhtä hyvin tulla sanasta schnappen, ”kaapata”.
Schnapsen on ässäkymppipeli, joten korttien pistearvot ovat ässä 11 pistettä, kymppi 10 pistettä, kuningas 4 pistettä, kuningatar 3 pistettä ja sotilas 2 pistettä. Pakassa on yhteensä 120 pistettä. Korttien arvojärjestys on A, 10, K, Q, J. Muita kortteja pakassa ei olekaan, sillä schnapsenia pelataan mahdollisimman lyhyellä 20 kortin pakalla.
Pelin säännöt löytyvät myös 150 korttipeliä -kirjasta.
Jako
Pelaajille jaetaan viisi korttia, 2+3 tai toisinpäin. Seuraava kortti käännetään esiin näyttämään valttia ja loput pakasta asetetaan valttikortin päälle poikittain.
Pelin kulku
Etukäsi ajaa ensimmäiseen tikkiin. Pelin alkuvaiheessa ei ole maantuntopakkoa eikä valttipakkoa, eli tikkiin saa pelata mitä haluaa. Tikin voittaa kuitenkin vain pelaamalla ajettua maata tai valttia. Voittaja kerää kortit eteensä kuvapuoli alaspäin. Voitettuja kortteja ei saa katsoa jaon aikana. Voitettuja pisteitä ei saa kirjoittaa ylös tai laskea muilla välineillä, ne on muistettava.
Tikin pelaamisen jälkeen voittaja ottaa pakan päällimmäisen kortin ja häviäjä toisen. Voittaja ajaa sen jälkeen seuraavaan tikkiin.
Näyttövaltin ottaminen valttisotilaalla. Pelaaja, jolla on kädessään valttisotilas eli pienin valtti, voi vaihtaa sen valttia näyttävään korttiin. Vaihdon voi tehdä, kun on voittanut vähintään yhden tikin. Kortin saa vaihtaa milloin tahansa ennen pakan loppumista tai sulkemista, kunhan vaihtoa ei tee kesken tikin pelaamisen.
Avioliitot. Pisteitä saa myös samaa maata olevista kuningas-kuningatar-pareista. Kun pelaaja ajaa avioliiton toisen puoliskon, hän voi näyttää toisen kortin kädestään. Tavallinen avioliitto on 20 pisteen arvoinen ja kuninkaallinen avioliitto eli avioliitto valttimaasta on 40 pisteen arvoinen. Pisteitä ei kuitenkaan saa, ellei onnistu voittamaan vähintään yhtä tikkiä jaon aikana. Kun pakka on loppu tai suljettu, avioliittoja ei saa enää ilmoittaa.
Pakan sulkeminen. Ajovuorossa oleva pelaaja voi halutessaan sulkea pakan kääntämällä valtinnäyttökortin pakan päälle kuvapuoli alaspäin. Pelaaja, joka sulkee pakan, lupaa saada kokoon 66 pistettä ennen käsikorttien loppumista. Pakan voi sulkea ennen korttien nostamista tai sen jälkeen, joten loppupelissä pelaajilla on joko neljä tai viisi korttia. Pelaaja, jolla on valttisotilas, voi vielä tässä vaiheessa vaihtaa tämän valtin itselleen.
Tässä vaiheessa pelin säännöt muuttuvat ja peliin tulee maantuntopakko, ylimenopakko ja valttipakko.
Pakan loppuminen. Jos pakkaa ei suljeta, se loppuu aikanaan. Viimeisen ennen pakan loppumista pelatun tikin voittaja saa pakan viimeisen kortin ja häviäjä ottaa esiinkäännetyn valttikortin. Peliin tulee maantuntopakko, ylimenopakko ja valttipakko. Jos peli pelataan kokonaan loppuun, viimeisestä tikistä saa kymmenen pistettä. Näin ei kuitenkaan useinkaan käy.
Pelin päättyminen
Kun pelaajalla on mielestään 66 pistettä, hän voi ilmoittaa voittaneensa.Peli päättyy välittömästi. Ilmoitus tehdään yleensä tikin voittamisen jälkeen, mutta ilmoituksen voi tehdä myös avioliiton ilmoittamisen yhteydessä. Silloin kyseistä tikkiä ei pelata loppuun eikä lasketa pisteisiin.
Ilmoituksen voi tehdä myös sen jälkeen, kun vastapelaaja on sulkenut pakan.
Voittajan saamat pelipisteet riippuvat vastapelaajan pisteistä. Voittaja saa
- Yhden pelipisteen, mikäli vastapelaajalla on vähintään 33 pistettä.
- Kaksi pelipistettä, mikäli vastapelaajalla on alle 33 pistettä, mutta vähintään yksi piste. Vastapelaajan sanotaan olevan schneider, ”leikattu”.
- Kolme pelipistettä, mikäli vastapelaaja jäi ilman pisteitä. Vastapelaaja on tällöin schwarz, ”mustana”.
Jos pelaaja ilmoittaa voittaneensa alle 66 pisteellä tai sulkee pakan, eikä saakaan kokoon 66 pistettä, vastapelaaja saa kaksi pelipistettä. Mikäli vastapelaajalla ei ole yhtään pistettä, hän saa kolme pelipistettä. Jos vastapelaajalla on enemmän pisteitä kuin ilmoittajalla, ilmoittaja voittaa silti – vastapelaajan olisi itse pitänyt ymmärtää ilmoittaa voittonsa.
Jos pelaajat ovat tasoissa ja heillä on enemmän kuin 66 pistettä, seuraava jako on ylimääräisen pisteen arvoinen. Tasapelissä 65-65 pisteitä ei jaeta ollenkaan.
Tarkistettaessa voittoväitteen todenperäisyyttä molempien pelaajien pisteet lasketaan. Tämän vaiheen voi ohittaakin, mikäli molemmat pelaajat ovat samaa mieltä molempien pisteistä. Ei kuitenkaan ole loukkaus pyytää pisteiden laskemista.
Koko pelin voittaa seitsemällä pelipisteellä.
Jakovuoro vaihtuu jaon jälkeen.
Kuusikymmentäkuusi
Alkuperäinen sechundsechzig eroaa schnapsenista siinä, että pelissä käytetään 24 kortin pakkaa ja pelaajilla on käsissään kuusi korttia. Mukana ovat siis yhdeksiköt, jotka ovat arvottomia kortteja. Valtinnäyttökortin voi ottaa itselleen valttiyhdeksiköllä.
”Jos pelaajat ovat tasoissa ja heillä on enemmän kuin 66 pistettä, seuraava jako on ylimääräisen pisteen arvoinen.” Tarkoittaako tämä tilannetta jossa pelipisteet ovat tasan?
Toinen kysymys: Jos pelaaja sulkee pakan ja saa kokoon 66 pistettä, mutta vastapuoli saakin enemmän, tuleeko piste pakan sulkijalle vai vastapuolelle?
Ei ole kyse pelipisteistä, vaan korttipisteistä, eli jos jako päättyy esimerkiksi 70-70.
Pakan sulkemisella ei ole merkitystä, voiton julistamisella on. Riippumatta siitä, kumpi sulki pakan, jos minä sanon että minulla on 66 pistettä ja näin on, minä voitan jaon. Jos sinulla oli enemmän pisteitä, on oma mokasi, ettet ilmoittanut asiasta. Tässä tilanteessa minä häviäisin jaon vain, jos minulla olisi alle 66 pistettä.
Jotenkin tosi niukkoja nämä ohjeet tässä kirjassa. Pakanloppumisen jälkeen, mitä tapahtuu jos ajajan tikkiin ei voi pelata korttia rajoitusten takia? Entä kuka voittaa pelin jos pakka loppuu eikä kumpikaan pelaaja saa tasan 66 pistettä?
Sääntöihin ei ole paljon kirjoiteltu yleisiä, useammassa pelissä päteviä sääntöjä, vaan on keskitetty peleille ainutlaatuisiin sääntöihin. Tuloksena yksittäin luettuna tekstit voivat olla vähän pelkistettyjä.
Maantuntopakko, valttipakko ja ylimenopakko tarkoittavat tässä (ja muissakin peleissä) sitä, että pitää pelata ajettua maata jos pystyy ja pitää pelata voittava kortti jos pystyy. Jos ei voi pelata voittavaa korttia, saa pelata alle. Jos ei voi pelata ajettua maata, pitää pelata valttia, mutta jos ei pysty, voi pelata mitä tahansa. Eli aina saa pelata jotain, ei voi tulla tilannetta, jossa tikkiin ei saa pelata.
Peli ei voi koskaan mennä tilanteeseen, jossa pakka on loppu ja kummallakaan pelaajalla ei ole 66 pistettä. Kun kaikki kortit on pelattu, korttipisteitä on jaettu 120 pistettä eli peli voi olla tasan 60–60, mutta kun viimeisestä tikistä saa kymmenen pistettä, toinen pelaajista voittaa varmasti tässä viimeistään siinä vaiheessa. Tämäkin on erittäin harvinainen tilanne.