Preferenssi

Luokka: Tikkipelit
Pakka:
Pelaajamäärä:

Preferenssi on keskieurooppalainen tikkipeli 1800-luvulta, joka on jäänyt eloon pääasiassa Itä-Euroopassa. Ranskalaisesta nimestään huolimatta peliä ei ole pelattu Ranskassa, vaan esimerkiksi Itävallassa, Unkarissa, Kroatiassa, Kreikassa ja Venäjällä.

Preferenssi on kolmen pelaajan tikkipeli, jossa on yksi pelinviejä, joka pelaa puolustajia vastaan. Pelinviejällä on tikkikiintiö, joka pitää saada, mutta niin on myös puolustajilla. Puolustajien ei ole pakko pelata, mikäli tikkikiintiön saaminen tuntuu vaikealta.

Toisaalla Korttipelioppaassa esitellään pelin venäläinen muoto eli preferanssi. Itävaltalaisen preferenssin suomenkieliset säännöt löydät 150 korttipeliä -kirjasta ja englanniksi Card Games -sivuilta. Donauschwabenien eli Unkarin saksalaisten preferanszin löydät englanniksi Rick Helin sivuilta. Krotialainen preferenssi on sekin Card Games -sivuilla.

Itävaltalaisen preferenssin pottisäännöt

Lupasin kirjassa selittää preferenssin alkuperäiset pottisäännöt. Näitä tarvitsee, jos haluaa pelata rahasta tai pelimerkeistä. Jos pelaa vain pisteistä, kirjan yksinkertaisempi pisteenlasku on parempi.

Pelin alussa jokainen pelaaja maksaa pottiin saman verran. Summan on hyvä olla jaollinen kymmenellä.

Jaon jälkeen pelinviejä ottaa potista kymmenen yksikköä ja maksaa jokaiselle mukana olleelle puolustajalle yhden yksikön jokaisesta otetusta tikistä. Mukaan kutsuttu puolustaja ei saa maksua, vaan tällaisessa tapauksessa maksu menee kutsujalle.

Jos pelinviejä otti alle kuusi tikkiä, hän maksaa 20 yksikköä pottiin.

Puolustajat, jotka pelasivat ja ottivat alle kaksi tikkiä maksavat kumpikin 10 yksikköä pottiin. Jos toinen puolustaja oli kutsuttu ja puolustajat saavat yhteensä alle neljä tikkiä, kutsuja maksaa 10 yksikköä pottiin.

Herttapelin pelinviejä saa vähintään kuudesta tikistä ylimääräiset 10 yksikköä kummaltakin puolustajalta ja maksaa saman verran epäonnistuessaan.

Jos pelinviejällä on neljä ässää kädessään jaon alussa, hän saa 10 yksikköä kummaltakin puolustajalta onnistuessaan ottamaan kuusi tikkiä. Epäonnistumisesta ei tule maksettavaa. Jos pelinviejällä ei ole lainkaan ässiä ja hän ilmoittaa asian ennen ensimmäistä tikkiä, hän saa 10 yksikköä bonusta, mutta joutuu maksamaan, jos epäonnistuu.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.