Luokka: Eroon korteista
Pakka: 52 korttia
Pelaajamäärä: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Ristiseiska on yksi Suomen suosituimpia korttipelejä, joka tunnetaan monilla eri nimillä, kuten seiska, kiusa, pihistys, fan tan tai domino. Se on helppo peli, joka soveltuu oivallisesti koko perheen peliksi.
Pelistä on paljon erilaisia muunnelmia, eikä tähän ole varmastikaan saatu listattua kaikkia mahdollisia tapoja pelata tätä peliä.
Löydät pelin säännöt myös 150 korttipeliä -kirjasta.
Pelin tavoite
Pelissä pitää saada pelattua omat käsikortit pöytään ennen muita.
Jako
Kaikki kortit jaetaan pelaajille. Ei haittaa, jos jako ei mene ihan tasan.
Pelin kulku
Pelaaja, jolla on ristiseiska, aloittaa pelin pelaamalla ristiseiskan pöydän keskelle. Sen jälkeen vuoro kiertää myötäpäivään. Pelaajat voivat lyödä vuorollaan tavallisesti yhden kortin seuraavien sääntöjen mukaan:
- Seiskan saa lyödä pöytään ristiseiskan viereen.
- Pöydässä olevan seiskan viereen saa pelata saman maan kuutosen.
- Jos pöydässä on jo seiska ja kuutonen jotain maata, saman maan kahdeksikon saa pelata pöytään seiskan toiselle puolelle (pöytään tulee kolme riviä: seiskat, niiden yläpuolelle kahdeksikot ja alapuolelle kuutoset).
- Kun kuutonen ja kahdeksikko ovat pelissä, kuutosen päälle saa pelata pieniä kortteja järjestyksessä (5, 4, 3, 2, A) ja kahdeksikon päälle isoja (9, 10, J, Q, K).
Vuorolla saa pelata vain yhden kortin. Jos kuitenkin pelaa ässän tai kuninkaan ja sulkee siten jonkun pinon, saa halutessaan pelata uuden kortin. Jos uusi kortti on ässä tai kuningas, peliä saa jatkaa, mutta liikaa ei kannata pelata.
Jos ei pysty pelaamaan korttia, kärsii sakon, joka riippuu siitä, millä säännöillä pelataan. Erilaisia vaihtoehtoja esitellään Muunnelmia-kohdassa.
Pelin päättyminen
Peli päättyy joko silloin, kun ensimmäiseltä pelaajalta loppuu kortit tai kun vain yhdellä pelaajista on kortteja jäljellä. Ensimmäisenä korteistaan eroon päässyt on voittaja, viimeiseksi jäänyt häviäjä.
Muunnelmia
- Pantti. Jotkut käyttävät panttia. Jos ei voi pelata, joutuu ottamaan pantin (perinteisesti tulitikkurasia tai muu pikkuesine). Jos pantti on hallussa pelin lopussa, häviää pelin vaikka pääsisi ensimmäisenä eroon korteistaan.
- Pelimerkit. Jokainen maksaa aluksi yhden pelimerkin (tai pisteen) pottiin. Jos joillain pelaajilla on jaon aluksi vähemmän kortteja kädessään kuin muilla, he maksavat ylimääräisen pelimerkin. Jos ei voi pelata, pitää maksaa pelimerkki pottiin. Voittaja vie potin ja lisäksi jokaiselta pelaajalta yhden pelimerkin jokaisesta käteen jääneestä kortista.
- Pyytäminen. Jos ei pysty lyömään korttia pöytään, joutuu pyytämään kortin edelliseltä pelaajalta. Voitte valita, saako tällöin antaa haluamansa kortin vai vedetäänkö kortti sokkona. Jos edellisellä pelaajalla on vain yksi kortti, kortti pyydetään aikaisemmalta pelaajalta.
- Pisteenlasku. Pelataan, kunnes ensimmäinen pelaaja pääsee eroon korteistaan. Muut saavat miinuspisteitä käteen jääneistä korteista. Kortit ovat joko yhden pisteen arvoisia, tai sitten niiden arvo on korttien silmäluvun mukainen (ässä 14 pistettä, tai ässät 1 ja kuvat 10). Jos yhdistetään pisteenlasku ja pantti, pantti voi olla vaikkapa 25 pisteen arvoinen.
- Ässät ylös tai alas. Tässä muunnelmassa ässät voivat tulla joko ylös tai alas. Ensimmäisenä ässän pelaava saa valita, tuleeko ässä kuninkaan vai kakkosen jälkeen. Muut ässät tulevat jatkossa samaan päähän. Ennen ensimmäisen ässän pelaamista kuningas tai kakkonen ei kaada pinoa, eikä niiden pelaamisen jälkeen saa uutta vuoroa.
- Ensin kahdeksikot. Jotkut pelaavat niin, että kahdeksikot pitää pelata ennen kuutosia. Tässä tapauksessa ässät tulevat kuninkaiden perään ja kakkoset ovat viimeisiä kortteja alaspäin mentäessä.
- Venäläinen ristiseiska. Venäjällä ristiseiska on yhdeksikköpeli, koska sitä pelataan 36 kortin pakalla ja peli aloitetaan yhdeksiköistä.
- Ranskalainen domino. Ranskassa peli on domino ja aloittaja saa valita vapaasti, mistä numerosta peli lähtee. Sen jälkeen muutkin maat alkavat samalla numerolla ja pelaajat pelaavat tämän numeron ylä- ja alapuolelle. Tässä muodossa peli esiintyy myös barbu-yhdistelmäpelissä.
Mulla olisi yksi kysymys 🙂 Jos seiskan saa laittaa vain ristiseiskan viereen, minne laitetaan neljäs seiska, joka ei sen viereen mahdu ? Laitetaanko se vaan riviin muiden seiskojen kanssa vaikka se ei olisikaan ristiseiskan vieressä?
Ja tää on muuten tosi kiva sivu ! 😀
Siihen ristiseiskan viereen samaan riviin; se ei siis tarkoita, että kirjaimellisesti siihen kortin viereen.
Hyvä peli, mutta voiko pelata ilman muunnelmia?
A, totta kai voi.
Mikä on Ristiseiskan englanninkielinen nimi?
Fan tan, sevens tai domino.
Ristiseiska on hyvä peli, koska siinä saa laskettua pisteet ihan itse ja voi päästä irti korteista.
”Jotkut pelaavat niin, että kahdeksikot pitää pelata ennen kuutosia. Tässä tapauksessa ässät tulevat kuninkaiden perään ja kakkoset ovat viimeisiä kortteja alaspäin mentäessä.”
En nyt kyllä millään ymmärrä, miten tuo järjestys vaikuttaisi siihen, kumpaan pinoon ässät tulevat. Jos ässät tulevat kuninkaiden perään, niin silloinhan ylempään pinoon tulee seitsemän (8, 9, 10, J, Q, K, A) ja alempaan viisi korttia (6, 5, 4, 3, 2). Miksei järjestyksestä huolimatta molempiin pinoihin voi pelata kuutta korttia (8-K ja 6-A)? Voisiko joku paremmin ymmärtävä selittää?
Panu, eipä siinä mitään järkeä olekaan. Virhe tässä on olettaa, että ihmiset keksisivät korttipeleihin järkeviä muunnelmia… 😉
Moi
Kaksinpelissä, mitä tehään, jos toiselta pelaajalta loppuu kortit, vaikka umpipakas viel ois kortteja? Onko hän silti voittaja?
T. Matias
Matias, ristiseiskassa ei ole koskaan umpipakkaa, vaan kaikki kortit jaetaan tasan pelaajien kesken (mikä tekee pelistä aika tylsän kaksinpelin).
Kyllä mä oon semmoset ohjeet löytäny, mis on umpipakka! Muunnelmia on varmaan monia..
Oisko jollakulla muulla muuta tietoa?
Matias, mistä olet löytänyt tällaiset ohjeet? Voitko kertoa lisää tästä muunnelmasta? Miten sitä pelataan? En ole itse ikinä törmännyt ristiseiskan muunnelmiin, joissa ei jaettaisi koko pakkaa, eikä esimerkiksi Pagat.com tai David Parlettin korttipeliraamattu tällaista tunne. Ollaan siis kiinnostavan asian äärellä, kuulisin mieluusti lisää siitä, miten tällainen muunnelma toimii.
Kaksinpelissä: ensin laitetaan pöytään ristiseiska. Loput kortit jaetaan kolmelle (joista yksi on umpipakka). Jakajasta seuraava aloittaa. Muuten samat säännöt, ensin seiska, saman maan kutonen ja kasi. Sen jälkeen 6-ässä ja 8-kunkku. Kunkku ja ässä kaataa, saa jatkaa peliä jos haluaa.
Jos ei mene mikään kortti, pitää nostaa umpipakasta. Jos umpipakka loppuu, pyydetään kortti toiselta pelaajalta. Se kummalta loppuu kortit eka on voittaja, vaikka umpipakkaa olisi jäljellä 😀.
Me pelataan niin, ettei eka kierroksella tarvi nostaa vaikkei meniskään. En yhtään tiedä tän version alkuperää.. Mutta hauska kaksinpelinäkin.
Pelaamme siten, että Ässä voi joka maassa olla joko 1 tai 14. Jos kuitenkin päättää maata joko kakkosella tai kurkolla, niin silloin on pakko jatkaa. Jos toinen pääty on päätetty kakkosella tai kurkolla, niin jäljelle jäänyt pää pitää sitten toki päättää ässällä. Loppupisteissä ässä voi sitten olla arvoltaan muös 14, jos kyseinen maa on päätetty kakkosella.
Kiitti, Anna! Täl pärjätään kamun kans eteenpäin..