Luokka: Kerää kaikki
Pakka: 52 korttia
Pelaajamäärä: 10, 11, 12, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tässä suositussa lastenpelissä yritetään kerätä neljä samanarvoista korttia käteen. Samalla pitää yrittää huomata, onko joku muu kenties jo onnistunut samassa tehtävässä. Peli on yksinkertainen, mutta paripelinä siihen saa lisää haastetta.
Peliin sopii jopa 12 pelaajaa
Pelin säännöt löytyvät myös 150 korttipeliä -kirjasta.
Pelin tavoite
Pelaajat yrittävät saada käteen neljä samannumeroista korttia. Kun setti on valmis, pitää nostaa peukalo ylös. Silloin muiden on tehtävä samoin ja viimeisestä pelaajasta tulee aasi.
Jako
Kaikki kortit jaetaan pelaajille. Ei haittaa, jos kortit eivät mene ihan tasan. Jos pelaajia on alle 6, kannattaa poistaa pakasta kortteja (esimerkiksi kuutosta pienemmät kortit).
Pelin kulku
Pelaajat antavat samanaikaisesti kädestään kortin vasemmalla puolellaan istuvalle pelaajalle ja ottavat oikealta uuden kortin tilalle. Kortit kiertävät, kunnes joku saa käteensä neljä samaa ja nostaa sen merkiksi peukalon pystyyn. Kun joku nostaa peukalonsa, muiden on tehtävä samoin. Viimeisenä peukalonsa nostanut häviää ja on aasi.
Muunnelmia
Jos tuntuu, että peukaloiden nostamisjärjestyksestä tulee tappelua, peliä voi pelata niinkin, että pöydällä on kätevästi käteensopivia esineitä yksi vähemmän kuin pelaaajia ja kun setti on valmis, peukalon nostamisen sijasta otetaan pöydältä yksi esine. Se, joka jää ilman, häviää. Peukun ja lusikoiden lisäksi suosittu tapa on laittaa sormi nenän päälle voiton merkiksi.
Possu-muunnelmassa patakuutonen on possu. Kortteja ei vaihdeta yhtä aikaa, vaan possun omistaja laittaa sen vasemmalla puolellaan istuvan eteen ja pyytää korttia possulle. Näin possu kiertää pelaajalta toiselle.
Yhdessä muunnelmassa tavoitteena on kerätä käsi täyteen samaa maata. Pelaajille jaetaan viisi korttia ja jakaja ottaa kuudennen. Kortteja ei vaihdeta yhtä aikaa, vaan jakaja antaa yhden kortin eteenpäin seuraavalle, joka antaa kortin seuraavalle ja niin edelleen. Tämä peli esiintyy Korttipelit ja pasianssit -kirjassa nimellä laiva lähtee siten, että pelaajille jaetaan seitsemän korttia. Kortteja annetaan eteenpäin vuorotellen, mutta kortti pitää antaa seuraavalla pelaajalla ennen kuin itse katsoo, mitä on saanut.
Jos haluaa pelata pidemmän pelin kuin yhden jaon, häviäjälle annetaan yksi kirjain sanasta AASI. Pelaajasta tulee aasi, kun sana on täynnä, eli ensimmäisenä neljä kertaa hävinnyt on aasi. Jotkut pelaavat peliä siten, että aasille ei saa puhua. Jos joku puhuu aasille, hänestä itsestään tulee aasi. Tämä on hauska sääntö silloin, kun peli ei lopu ensimmäiseen aasiin vaan katsotaan, kuka on paras. Silloin pois pudonneet saavat viihdettä, kun yrittävät häiritä muita pelaajia ja saada näitä puhumaan kanssaan.
Kemps
4-12 pelaajaa. Kemps on aasia muistuttava, mutta astetta haastavampi peli, jota pelataan pareittain. Peli on parhaimmillaan neljällä, mutta enemmänkin mahtuu mukaan. Kahden hengen joukkueet istuvat vastatusten ja jos pelaajia on yli kahdeksan, peliin voi ottaa toisen pakan.
Aluksi muodostetaan parit. Parit päättävät salaa jonkun merkin, esimerkiksi vartalonliikkeen, ilmeen tai käsimerkin. Merkkejä voi olla monta ja hämäysmerkit ovat sallittuja. Kaikkien merkkien on kuitenkin tarkoitettava samaa asiaa: ”minulla on neljä samaa”. Muunlaiset merkit ovat huijausta.
Jakaja jakaa pelaajille neljä korttia ja kun kaikki ovat katsoneet korttinsa, neljä korttia jaetaan pöytään kuvapuoli ylöspäin.
Kun viimeinen kortti on pöydässä, pelaajat saavat vaihtaa itselleen kortteja pöydästä laittamalla kädestään toisen kortin tilalle. Vaihtoja saa tehdä vapaasti ilman vuoroja. Pöydästä voi nostaa kerralla montakin korttia, kunhan laittaa yhtä monta takaisin. Jos kaksi pelaajaa haluaa saman kortin, ensin koskenut saa ottaa sen.
Kun kukaan ei enää halua pöytäkortteja, ne otetaan pois ja tilalle jaetaan pakasta neljä uutta korttia. Jos kortit pitäisi vaihtaa, mutta pakka on loppu, jako päättyy ratkaisemattomana.
Jako päättyy, kun joku sanoo ”Kemps” tai ”Stop kemps”. Kemps tarkoittaa, että pelaajan parilla on kädessään neljä samaa korttia, ”stop kemps” taas sitä, että vastapuolella on neljä samaa.
Jos huuto menee oikein, kaikki vastapelaajat saavat kirjaimen. Virheellisestä huudosta kirjain tulee huutajalle. Ensimmäinen kirjain on K, sitten E, M, P ja S. Pelin häviää, kun koossa on koko sana ”kemps”.
Suomessa kempsiä vastaava peli tunnetaan Cristian Seresin mukaan nimillä käpy tai sirkus.
Hei!
Itse tunnen Kempsin nimellä Neliapila ja olen pelannut sitä kahdella parilla. Kun arvelee, että jollakulla on neljä samaa korttia kädessään, sanotaan ”Apila”. Jos taas luulee että kahdella henkilöllä on neljän sarja, sanotaan ”Tupla-apila”, ja niin edespäin aina Neliapilaan saakka, jolloin kaikilla olisi neljä samaa korttia kädessään.
Pisteitä saa sen mukaan, onko arvaus oikein. Jos arvaa ”Apila” mutta tilanne olisikin ”Tupla-apila”, saa vain yhden pisteen. Jos puolestaan arvaa ”Kolmiapilaa” ja vain yhdellä on täysi sarja, kierros päättyy eikä kukaan saa pisteitä.