Kinko (kingi)

Luokka: Tikkipelit
Pakka:
Pelaajamäärä: , ,

Kinko, josta käytetään myös nimeä kingi, on samaa kokoelmapelien sukua kuin barbu, eli peli koostuu useasta tikkipelikierroksesta, joilla on erilaiset pisteenlaskusäännöt.

Pelin säännöt lähetti minulle nimimerkki JP, jonka mukaan peliä pelataan laajalti Suomen eri urheiluseuroissa. Varsinkin pelimatkojen ajanvietteenä peli on suosittu. Peli on parhaimmillaan neljällä tai viidellä pelaajalla.

Pelin tavoite

Kinko on barbun tapaan pääasiassa misääripeli, jossa yritetään vältellä tiettyjen, kierroksesta riippuvien korttien keräämistä. Mukana on myös kierroksia, joilla kerätään pisteitä. Eniten pisteitä saanut voittaa.

Jako

Jokaisella kierroksella koko pakka jaetaan tasan pelaajien kesken. Pakasta poistetaan tarvittaessa kakkosia sen verran, että pakka saadaan menemään tasan. Kolminpelissä poistetaan kaikki kakkoset, viisinpelissä kaksi mustaa kakkosta.

Jakovuoro kiertää myötäpäivään.

Ässä on pakan isoin kortti.

Pelin kulku

Etukäsi aloittaa. Jokaisella kierroksella on voimassa maantuntopakko. Valttikierroksilla on lisäksi valttipakko ja ylimenopakko, eli pelaajan on voitettava aikaisemmin pelatut kortit, mikäli mahdollista. Tikin voittaa suurin pelattu kortti ajettua maata. Tikin voittaja ajaa seuraavaan tikkiin.

Kierrokset ovat:

  1. Kaikista. Jokaisesta voitetusta tikistä tulee miinuspiste.
  2. Pojat. Jokaisesta kerätystä sotamiehestä ja kuninkaasta saa miinuspisteen.
  3. Tytöt. Jokaisesta kerätystä kuningattaresta saa kaksi miinuspistettä.
  4. Hertta. Jokaisesta kerätystä hertasta saa miinuspisteen. Herttaa saa ajaa tikkiin vasta sitten kun muita maita ei kädessä ole. Jos ajettua maata ei löydy kädestä, herttaa saa sakata tikkiin vapaasti.
  5. Seitsemäs ja viimeinen. Sekä seitsemännen että viimeisen tikin voittamisesta saa kolme miinuspistettä.
  6. Kinko. Herttakuninkaasta eli Kinkosta saa pelaajien lukumäärän verran miinuksia. Herttaa saa ajaa tikkiin vasta sitten kun muita maita ei kädessä ole. Kinko pitää sakata tikkiin heti kun se on mahdollista, jonka jälkeen jako loppuu.

Sen jälkeen pelataan valttikierrokset, yksi jokaista pelaajaa kohden. Valttikierroksilla jokaisesta voitetusta tikistä saa pisteen. Pelissä on ylimenopakko ja valttipakko, eli yli on mentävä ja jos ajettua maata ei ole, on pelattava valttia, jos mahdollista.

Kierroksen aloittava pelaaja (etukäsi) saa valita valtin, mutta muut pelaajat voivat ostaa itselleen valtinvalintaoikeuden maksamalla pisteitä. Kierroksen aloittajasta seuraava tarjoaa ensin pisteitä tai passaa. Huutokauppaa jatketaan, kunnes kaikki paitsi yksi pelaaja ovat passanneet, jonka jälkeen etukäsi joko hyväksyy tai hylkää tarjouksen.

Korkeimman tarjouksen tehnyt tai etukäsi, mikäli kukaan ei tarjonnut, nimeää valtin. On mahdollista nimetä myös valtiton peli. Korkeimman tarjouksen tehnyt aloittaa pelaamisen.

Kierroksen jälkeen lasketaan pisteet ja mikäli joku osti valtinvalintaoikeuden, hän maksaa nyt tarjouksensa verran pisteitä etukädelle.

Kun kaikki valttikierrokset on pelattu, lasketaan kaikkien kierrosten pisteet yhteen ja eniten pisteitä kerännyt on voittaja.

Muunnelmia

Kingistä ja kinkosta on runsaasti erilaisia muunnelmia, joissa kierrosten pelit vaihtelevat. Cristian Seresin kingi-artikkelissa esitellään tällainen kalastusseura PPW:n piirissä pelattu kingi:

  1. Neljä jakoa Kaikista-peliä.
  2. Pojat-jako (kuninkaasta -3, sotamiehestä -2).
  3. Tytöt-jako (kuningattarista -5).
  4. Herttakuningas-jako (-10 pistettä).
  5. Viimeinen tikki (-15 pistettä).
  6. Neljä valttikierrosta (5 pistettä jokaisesta tikistä).

Pelaatko erilaista muunnelmaa kingistä tai kinkosta? Jätä kommenttia tai laita sähköpostia.

3 kommenttia

  1. 8-jaon kingi! Neljä ensimmäistä kierrosta on laistopelejä eli ”höpökierrosta”. Jokainen pelaaja tekevät kerran työt. Laisto kierroksen pisteet: tikki -25 pts, K,J -30pts, Q -50 pts, jokainen hertta -25pts, kaksi viimeistä tikkiä -80pts/kpl. Spesiaalikortti eli Herttakuningas 180pts+hertta+mahd. tikki. Herttaa ei saa lyödä ensimmäisenä pöytään. Jos on pelaaja on saannut tikin niin herttaa ei saa pelata jos muuta maata kädessä. Kaikki pistekortit jätetään näkyviin kuvapuoli ylöspäin, eli hertat ja kuvakortit. Ässä ei ole kuvakortti. Kokonaispistemäärä -1430 pts/jako. Maapakko on, ylimenopakkoa ei ole. Jos sinulla ei ole kyseistä maata mitä pyydetään niin saat lyödä mitä tahansa vaikka herttaa, kuvakortteja yms.

    VALTTIPELI (4 jakoa)
    Laistokierroksien jälkeen pelataan 4 valttijakoa. Jakaja määrää halutessaan valtin tai myy valtinmäärämisoikeuden eniten tarjonneelle pelaajalle. Jokaisen saadun tikin arvo on +100 pts. Eli jakajasta seuraava aloittaa tarjoamisen. Minimitarjous on 1, joka tarkoittaa yhtä tikkiä. Seuraavan pelaajan on tarjottava enempi kuin yksi tikki. Tarjouskierros päättyy kun kaikki pelaajat ovat tarjonneet yhden kerran. Jolloin jakaja hyväksyy tarjouksen tai hylkää. Valttiteko-oikeuden saannut pelaaja määrää valtin (hertan,ruudun,ristin tai padan). Määrämisoikeuden ostanut pelaaja antaa tarjoamansa määrän tikkejä määräämisoikeuden myyjälle. Eli jos jakaja myy valtin 2:lla niin hän saa 2 tikkiä. Tikit annetaan välittömästi kun tarjoaja on saannut tarjotun määrä tikkejä.
    Esimerkki:
    Jakaja ei halua tehdä itse valttia. Vaan myy valttioikeuden pois. Tarjous oli kaksi tikkiä. Tarjoaja antaa kaksi tikkiä jakajalle saamistaan tikeistä. Eli tarjoaja saa 6 tikkiä, hän maksaa jakajalle 2 tikkiä. Eli jää neljä.
    Valttipelin kulku: Maan tunnustuspakko on. Ylimeno pakkoa ei. Jos ei ole pyydettyä maata niin valtti pakko. Valttijaossa yhteensä jaossa 13 tikkiä eli +1300 pts. Kaikki saadut tikit pidetään piillossa.

    Pelin voittaja on se kenellä on eniten pluspisteitä pelatun neljän laistojaon ja neljän valttikierroksen jälkeen.

  2. Tosiaankin, ainakin meidän koripalloseuramme pelimatkoilla tämä peli on tullut itsellenikin tutuksi – mutta nimellä ”Markkinat”. Ja kotoisin olen ihan radanvarsi-Uudeltamaalta. No, siinä varmaan ei ole mitään uutta että rakkaalla lapsella on monta nimeä!

  3. Peli on kyllä parhaimmillaan kolmella pelaajalla, jolloin tietynlainen ennakoitavuus ja samalla sen myötä taktisuus ja haastavuus korostuvat. Isompi osallistujamäärä taas lisää sattuman ja onnen vaikutusta sekä ehkä seurallisuutta.

    Vähän toisenlaisilla pistekaavoilla ja -painotuksilla, nimillä ja yksittäisillä sääntökohdilla on pelattu, olennaisesti sama peli kuitenkin kyseessä. 6+N kierrosta, vain tunnustus- ja herttakuningaspakot (ei muita), yksittäisten tikkien kierroksella kahdesta viimeisestä miinukset.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.