Orja

Luokka: Kiipeämispelit
Pakka:
Pelaajamäärä: , , ,

Tämä länsimainen kiipeämiskorttipeli on helppo ja viihdyttävä seurapeli. Pelillä on monia nimiä, joista kaikki eivät ole salonkikelpoisia, osa taas on hyvinkin yleviä. Englanniksi peli on yleisimmin joko president tai asshole, suomeksi yleisin nimi lienee orja.

Pelin tavoite

Pelaajat yrittävät päästä eroon korteistaan. Viimeiseksi jäänyt pelaaja on orja, joka joutuu tekemään työt ja palvelemaan muita pelaajia.

Jako

Ensimmäinen jakaja arvotaan, sen jälkeen työt tekee orja eli edellisen kierroksen häviäjä. Kaikki kortit jaetaan, eikä haittaa, jos kortit eivät mene aivan tasan.

Toisesta jaosta alkaen orja antaa kaksi isointa korttiaan edellisen jaon voittajalle, joka antaa orjalla sen jälkeen kaksi haluamaansa korttia. Toiseksi viimeinen pelaaja antaa toiseksi tulleelle pelaajalle isoimman korttinsa. Toiseksi tullut antaa vaihdossa haluamansa kortin. Vaihdettavia kortteja ei näytetä muille.

Pelin kulku

Etukäsi aloittaa pelaamalla pöytään kuvapuoli ylöspäin yhden tai useamman samannumeroisen kortin. Ässä on korkein kortti, tosin alkuperäisissä säännöissä korkein kortti on kiinalaiseen tapaan kakkonen.

Seuraavat pelaajat voivat pelata päälle yhtä monta korttia, joiden arvo on suurempi. Esimerkiksi kakkosparin päälle voi pelata vähintään kolmosparin, kolmen nelosen päälle pitää pelata kolme vähintään viitosta ja niin edelleen. Vuoronsa saa passata, jos ei voi tai halua pelata. Passaaminen ei estä korttien pelaamista myöhemmin saman tikin aikana.

Pinoon pelataan kortteja, kunnes kaikki ovat passanneet peräkkäin. Viimeksi pelannut aloittaa uuden tikin haluamillaan korteilla.

Peliä jatketaan, kunnes vain yhdellä pelaajista on kortteja. Tämä pelaaja on seuraavan kierroksen orja. Voittaja on kuningas, presidentti tai pomo, kakkonen pääministeri tai pomon kakkosmies ja muut pelaajat sitten rahvasta tai duunareita.

Kierroksen päätteeksi pelaajat vaihtavat paikkoja. Presidentti valitsee haluamansa tuolin ja istuu siihen, pääministeri tulee presidentin vasemmalle puolelle ja niin edelleen. Orja istuu presidentin oikealla puolella mieluiten huonoimmalla tuolilla. Presidentti saa käskyttää orjaa mielensä mukaisesti. Orja tekee myös työt ja jakaa kortit.

Pisteenlasku

Peliä pelataan niin kauan kuin pelaajia huvittaa. Pisteenlasku on vapaaehtoista. Jos haluatte laskea pisteitä, jaon voittaja saa esimerkiksi kaksi pistettä ja toiseksi tullut yhden pisteen. Seppo-Kerhon säännöissä pelataan viisinpeliä, jossa jokaisen kierroksen jälkeen jaetaan pisteitä 4-3-2-1-0.

Muunnelmia

Peliin on valtavasti muunnelmia. Tässä valikoimaa:

  • Korttien vaihtamista voi keventää niin, että orja vaihtaa presidentin kanssa yhden kortin ja muut eivät vaihda mitään.
  • Jotkut antavat kierroksen aloitusvuoron orjalle presidentin sijasta.
  • Paikkojen vaihtaminen joka jaon jälkeen on vapaaehtoista.
  • Pöytään voi pelata myös useamman kortin, kunhan korttien numeroarvo on suurempi kuin aikaisemmin. Viitosparin päälle voisi siis lyödä kolme kuutosta tai parempaa korttia.
  • Jotkut katsovat, että isompi setti voittaa pienemmän setin, vaikka korttien numeroarvo olisi pienempikin.
  • Joillekin riittää, että pelaa yhtä arvokkaan setin, eli seiskaparin päälle voisi pelata toisen seiskaparin.
  • Erikoinen sääntö on se, että yhtä arvokkaan setin pelaamisen jälkeen hypätään seuraavan vuorossa olevan pelaajan yli.
  • Neljän saman kortin pelaaminen yhtä aikaa kääntää korttien arvojärjestyksen niin, että pienempi on parempi. Ässä on nyt ykkönen, eli edelleen paras kortti. Seuraava neljä samaa -settiä kääntää järjestyksen takaisin.
  • Vallankumous-säännöllä vaihtuu paitsi korttien arvojärjestys, myös pelin kiertosuunta. Tähän voidaan yhdistää myös samanarvoisten korttien pelaamisen salliminen, jolloin vallankumous tapahtuu paitsi neljän saman kortin pelaamisen jälkeen, myös silloin, kun neljä samanarvoista korttia pelataan pöytään peräkkäin.
  • Ensimmäisen kierroksen aloittajan voi määrätä joku tietty kortti, vaikka ♣2.
  • Jotkut pelaavat tikkipelien tyyliin niin, että jokainen tikki menee kerran pöydän ympäri, jonka jälkeen isoimmat kortit pelannut saa aloittaa uuden tikin. Peli on kuitenkin parempi alkuperäisellä tavalla.
  • Australiassa pelataan siten, että kerran passattuaan ei saa enää pelata samaan tikkiin.
  • Isolla pelaajamäärällä voi käyttää tuplapakkaa.
  • Jokereitakin voi käyttää. Jokeri on paras kortti (jos jokereita on kaksi, kirjavampi on parempi), tai sitten villi kortti, jolla voi korvata minkä tahansa kortin. Jotkut pelaavat niin, että puhdas setti (esimerkiksi 6-6-6) voittaa samanarvoisen jokerisetin (6-jokeri-jokeri).
  • Yksittäinen kakkonen on paras kortti, joka voittaa mitä tahansa.

Ja niin edelleen. Lisää muunnelmia löytyy Card Games -sivuston President-sivulta. Jättäkää myös kommenttia ja kertokaa niistä säännöistä, joilla itse pelaatte.

2 kommenttia

  1. Mikä on tämä mystinen Seppo-Kerho? Linkin takaa pukkasi 404:ää. Onko kyseessä jokin tärkeäkin auktoriteetti kunkkuneekerin suhteen? Onko se joku salaseura?

    Kysynpähän vaan.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.