Turamoska

Luokka: Lyöntipelit
Pakka:
Pelaajamäärä: , , , ,

Turamoska on yksi muoto lyöntipelistä, jonkinlainen sekoitus turakkaa ja moskaa. Cristian Seresin  mukaan peli on Parikkalan kansallispeli. Nämä säännöt perustuvat Kalle Lyytikäisen kirjoittamiin sääntöihin, jotka hävisivät netistä jo muutama vuosi sitten. Onnistuin kuitenkin kaivamaan ne Internet Archivesta.

Pelin tavoite

Pelissä pitää päästä korteista eroon. Pelin voi kuitenkin voittaa vasta, kun pakka on loppu.

Jako

Pelaajille jaetaan kuusi korttia yksitellen. Pakan seuraava kortti käännetään oikeinpäin ja laitetaan pakan alle poikittain näyttämään valttimaata.

Tämän kääntökortin saa koska tahansa vaihtaa itselleen pelaamalla sen tilalle valttikakkosen eli pienimmän valtin.

Myöhemmissä jaoissa edellisen jaon häviäjä tekee työt. Jos jakaja tarjoaa pakkaa nostettavaksi ja joku erehtyy sen nostamaan, nostaja häviää samantien ja joutuu tekemään työt.

Pelin kulku

Etukäsi eli jakajasta seuraava myötäpäivään aloittaa pelaamalla pöytään kortteja. Haaste voi olla yksittäinen kortti tai joukko kortteja, joissa jokaista numeroa on vähintään kaksi korttia.

Haasteen voi tehdä myös kääntämällä pakan päällimmäisen kortin pöytään.

Vastaaja kaataa haastekortteja pelaamalla niiden päälle arvokkaampia kortteja. Ässä on korkein kortti, kakkonen on pienin. Valtti kaataa mitä tahansa ei-valttia.

Kun avaushaaste on pelattu, muut pelaajat voivat lisätä haastekortteja pöytään. Vain sellaisia kortteja saa pelata, joiden numeroisia kortteja on jo pelattu joko haasteiksi tai kaatokorteiksi. Vastaaja voi itsekin pelata itselleen lisää kaadettavaa.

Avoimia, kaatamattomia haasteita saa olla pelissä vain niin monta, kuin vastaajalla on kortteja kädessä. Jos joku pelaa ylimääräisiä haasteita, hän joutuu nostamaan pelaamansa kortit takaisin käteensä.

Kaikki muut paitsi vastaaja nostavat pakasta heti uusia kortteja tilalle, jos kädessä on alle kuusi korttia. Vastaaja nostaa käden kuuteen korttiin vasta vuoronsa lopussa.

Lopuksi kaadetut kortit laitetaan lopuksi kaatopakkaan ja vastaaja nostaa kaatamatta jääneet haasteet käteensä. Vastaaja voi vielä kääntää pakasta yhden kortin, jolla voi yrittää kaatoa. Mikäli kortilla ei voi kaataa mitään, vuoro päättyy ja vastaaja nostaa avoimet haasteet ja pakasta vetämänsä kortin käteensä. Jos kaato onnistuu, kortti kaadetaan ja vastaaja voi yrittää samaa uudestaan.

Pelin jatko

Jos vastaaja saa kaadettua kaikki haasteet, hän saa jatkaa pelaamalla haasteen seuraavalle pelaajalle. Jos jotain jäi kaatamatta, vastaaja menettää vuoronsa ja seuraava pelaaja on uusi haastaja.

Näin jatketaan, kunnes pakka loppuu. Sen jälkeen pelistä pääsee pois, kun saa pelattua kaikki käsikorttinsa. Ensimmäisenä korteistaan eroon päässyt voittaa, viimeiseksi jäänyt häviää ja tekee seuraavat työt.

Muunnelma

Jos pakassa on vain kaksi korttia jäljellä, voidaan viimeinen kuvapuoli alaspäin oleva kortti kääntää oikein päin (toinen pakassa olevista korteista on siis esiin käännetty valtti).

3 kommenttia

  1. Hei,
    Melkein muuten oikein,mut pakasta saa koittaa vaa kerran!
    t:Sampo Parikkala

  2. On kouluaikana paljon pelattu peli ja lukiossakin välitunnit pelattiin. Jessellä oli avain, jolla päästiin portaiden alla olevaan ”salaiseen” tilaan, suojaan välituntivalvojilta (talo on nyt jo purettu pois). Pelissä oli normaalisti Osmo, Ile, Veke, Jesse, Nokelainen ja Jääskeläinen minun lisäkseni. Osmo kyllä voitti usein! Tämä siis Parikkalassa

  3. Naapuripitäjän Punkaharjun Vuoriniemen kylällä on Turamoskaa pelattu sukupolvesta toiseen hiukan erilaisilla säännöillä. Pakasta ei saa ”ajaa” eikä yrittää kaataa. Jakaja eli edellisen pelin hävinnyt aloittaa ajamisen eli haastamisen. Punkasalmen kylällä, johon peli on kulkeutunut sukuni kautta, on rajoitettu haastetun itsellensä ”rintaan ajamista”, että saa vasta sitten laittaa itselleen rintaan, kun on kaatanut muiden ajot. Pelin häviäjästä tulee Turamoska. Jos häviää kaksi kierrosta peräkkäin, joutuu ”korokkeelle”. Pelaamista ei voi lopettaa, jos joku on korokkeella. Ja jos sama pelaaja häviää kolmannen kerran peräkkäin, pelaajasta tulee Poronmuna. Se on erittäin häpeällinen tilanne. Olen pelannut Turamoskaa kohta 50 vuotta, ja pahimmillaan on hävitty kuudesti peräkkäin, jolloin Poronmuna on kiinnittynyt pelaajaan tuplamutterin ja rikan kanssa eli aika tiukasti. 😀

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.