Luokka: Lyöntipelit
Pakka: 36 korttia
Pelaajamäärä: 2, 3, 4, 4 pareittain, 5, 6, 6 joukkueina
Durak on yksi Venäjän suosituimpia korttipelejä ja tämä podkidnoi-muunnelma on yksi sen kiinnostavimmista muodoista. Peli muistuttaa jonkin verran kotimaista moskaa. Joku muunnelma durakista on nimestä päätellen myös turakan taustalla.
Peli on parhaimmillaan nelinpelinä pareittain, mutta toimii myös muilla pelaajamäärillä yksin tai joukkueissa.
Pelin säännöt löydät myös 150 korttipeliä -kirjasta.
Pelin tavoite
Tavoitteena on välttyä jäämästä viimeiseksi pelaajaksi, jolla on kortteja kädessään. Viimeinen pelaaja on typerys (durak tarkoittaa typerystä), jota pilkataan. Jos pelataan useampi jako, voidaan laskea, kuka hävisi useimmin ja painostaa tämä tekemään jotain hölmöä, mutta huvittavaa.
Jako
Edellisen jaon häviäjä tekee työt, ensimmäisessä jaossa jakovuoron voi vaikka arpoa. Pakkaa ei nosteta, mutta jakaja voi tarjota pakkaa jollekulle nostettavaksi. Jos tämä koskee pakkaan, hänestä tulee uusi jakaja (ja typerys).
Pelaajille jaetaan kuusi korttia pakasta, jossa on kortit A-6 joka maasta. Pakan seuraava kortti käännetään esiin näyttämään valttia. Loput kortit laitetaan valttikortin päälle poikittain nostopakaksi.
Kuudella pelaajalla kortteja ei jää yli. Jakajan viimeinen kortti määrää tällöin valtin.
Pelin kulku
Ensimmäisessä jaossa aloitusvuoro on sillä, jolla on valttikuutonen eli alin valtti. Jos kellään ei ole valttikuutosta, aloitusvuoron saa valttiseiskalla, sitten kahdeksikolla ja niin edelleen. Pienimmän valtin omistaja saa aloittaa millä tahansa kortilla. Myöhemmissä jaoissa etukäsi aloittaa.
Hyökkäykset
Peli koostuu hyökkäyksistä, joissa on hyökkääjä ja puolustaja. Etukäsi on siis ensimmäinen hyökkääjä, puolustaja on aina hyökkääjän vasemmalla puolella istuva pelaaja. Hyökkääjä aloittaa pelaamalla yhden kortin kädestään kuvapuoli ylöspäin puolustajan eteen. Voittaakseen hyökkäyksen puolustajan on kaadettava kortti pelaamalla sen päälle suurempi kortti samaa maata tai valtti. Valtin voi kaataa vain suuremmalla valtilla.
Mikäli puolustaja kaataa ensimmäisen hyökkäyskortin, hyökkääjä saa pelata toisen kortin. Mikäli sekin kaatuu, kortteja saa pelata vielä, seuraavilla ehdoilla:
- Uuden kortin on oltava numeroarvoltaan sama kuin joku aikaisemmin samassa hyökkäyksessä pelattu kortti, joko hyökkäyskortti tai kaatokortti.
- Hyökkääjien pelaamien korttien määrä ei saa ylittää kuutta.
- Jos puolustajalla oli alussa kädessään alle kuusi korttia, hyökkääjät eivät saa pelata enempää kortteja kuin puolustajan käsikorttien verran.
Hyökkäyskortit pelataan puolustajan eteen kuvapuoli ylöspäin ja kaatokortit niiden päälle siten, että kumpikin kortti näkyy. Jos hyökkäyskortteja pelataan liikaa, puolustaja voi valita, mitkä korteista kaataa ja mitä ei.
Alkuperäinen hyökkääjä johtaa hyökkäystä, mutta muutkin voivat osallistua, mikäli saavat luvan päähyökkääjältä. Päähyökkääjä voi myös kysyä muilta pelaajilta kysymyksiä, esimerkiksi voivatko he hyökätä valtilla, ja vastauksesta riippuen joko jatkaa hyökkäystä itse tai antaa muiden hyökätä. Toissijainen hyökkääjä istuu puolustajan vasemmalla puolella, seuraava pelaaja on kolmas hyökkääjä ja niin edelleen.
Jos pelaajia on viisi tai kuusi eikä pelata joukkueina, vain puolustajan kummallakin puolella istuvat pelaajat saavat osallistua hyökkäykseen.
Puolustaminen
Puolustaja puolustaa aina yksin. Paripelissä oman parin puolustaessa pelaaja ei voi osallistua millään tapaa.
Puolustaja onnistuu, mikäli joku ehdoista täyttyy:
- Hän saa kaadettua kaikki pelatut kortit.
- Hän kaataa kuusi korttia.
- Hänellä ei ole enää kädessään kortteja käytettyään kaikki korttinsa kaatamiseen.
Jos puolustaja onnistuu, kaikki hyökkäyksen kortit laitetaan poistopakkaan kuvapuoli alaspäin. Puolustajasta tulee uusi hyökkääjä ja hänen vasemmalla puolellaan istuvasta pelaajasta uusi puolustaja.
Mikäli puolustaja ei pysty tai halua kaataa kortteja, hänen on nostettava käteensä kaikki hyökkäyksen aikana pelatut kortit, myös ne, jotka hän on jo aikaisemmin kaatanut. Hyökkääjät voivat lisäksi antaa hänelle kortteja, jotka he olisivat voineet hyökkäyksen aikana vielä pelata ja puolustajan on otettava myös nämä kortit käteensä. Tässä kohtaa pätee kuitenkin kuuden kortin sääntö. Koska hyökkäykseen saa pelata korkeintaan kuusi korttia, puolustajan ei tarvitse lopuksi nostaa kuin kuusi korttia ja itse pelaamansa kortit. Loput palautetaan hyökkääjille.
Kun hyökkäys on ohi, kaikki pelaajat nostavat pakasta kortteja, kunnes heillä on vähintään kuusi korttia kädessään. Hyökkääjä nostaa ensin, sitten kaikki hyökkäykseen osallistuneet pelaajat järjestyksessä myötäpäivään ja viimeisenä puolustaja. Jos pakka loppuu kesken, loput pelaajat ovat nostamatta. Tästä syystä järjestys on tärkeä!
Ennen pakan loppumista pelaaja, jolla on valttikuutonen voi vaihtaa sen valtinnäyttökorttiin. Vaihdon voi tehdä koska tahansa, mutta vain se pelaaja, jolle kortti alunperin jaettiin tai joka nosti sen pakasta.
Loppupeli
Pelaajat, joilla ei ole enää kortteja, putoavat pelistä pois. Joukkuepeleissä tämä mutkistaa hieman pelijärjestystä. Yksilöpelissä yksinkertaisesti hypätään kortittomien pelaajien vuoron yli, paripelissä vuoron saa parin toinen pelaaja.
Oletetaan pelaajat A, B, C ja D yksilöpelissä. A hyökkää B:n kimppuun, B torjuu hyökkäyksen, mutta menettää touhussa kaikki korttinsa. Nyt olisi B:n vuoro hyökätä, mutta koska B:llä ei ole kortteja, vuoro siirtyy C:lle, joka hyökkää D:n kimppuun.
Jos sama tilanne tulisi paripelissä (A ja C ovat pareja, samoin B ja D), B:n kuuluisi hyökätä C:n kimppuun. Koska B on jo poissa pelistä, tilalle tulee pari, eli D hyökkää C:n kimppuun. Jos D onnistuu hyökkäyksessä, vuoro siirtyy B:ltä C:n yli D:lle, joka hyökkää nyt A:n kimppuun. Jos A torjuu hyökkäyksen, hän hyökkää seuraavaksi D:n kimppuun.
Näin siis D paikkaa B:tä sekä hyökkäyksessä että puolustuksessa: aina kun olisi B:n vuoro hyökätä, D hyökkää ja puolustajana on se, joka normaalisti puolustaisi B:tä vastaan ja kun B:tä kohti hyökätään, puolustajana on D.
Kuuden pelaajan joukkuepelissä periaate on sama, mutta käytännössä tilanteet hieman mutkikkaampia. Kun pelaajalta loppuvat kortit, hänen paikalleen tulee (teoriassa, käytännössä istumapaikkoja ei vaihdella) joukkueen seuraava pelaaja. Tyhjä paikka siirtyy tavallaan viimeiseksi. Kun tulee tyhjän paikan vuoro pelata, joukkueen jäljellä olevat pelaajat siirtyvät taas eteenpäin.
Tätä prosessia on melko vaikea selittää selkeästi, mutta ehkä esimerkki auttaa (kiitokset Cristian Seresille esimerkistä). Pelaajat istuvat järjestyksessä A1, B1, A2, B2, A3 ja B3. Kaikki A- ja B-pelaajat ovat samalla puolella. Oletetaan, että B1 on päässyt eroon korteistaan. Tyhjää paikkaa merkitään jatkossa kirjaimella X.
On A1:n vuoro. Hänen kuuluisi hyökätä B1:tä vastaan, joten B2 ja B3 siirtyvät paikkaamaan tyhjää paikkaa: A1-B2-A2-B3-A3-X. Tämä siirtyminen tapahtuu siis pelaajien päässä, ei pöydän ympärillä.
B2 torjuu, joten hän hyökkää nyt A2:ta vastaan, joka siis istuu hänen oikealla puolellaan pöydässä. Hyökkäys onnistuu, jonka jälkeen vuoro on B-joukkueen seuraavalla pelaajalla B3:lla. Hän hyökkää A3:a vastaan ja onnistuu hänkin.
Nyt vuoron pitäisi siirtyä B-joukkueen seuraavalle pelaajalle, mutta koska B1 on jo poissa pelistä, B2 ja B3 vaihtavat taas paikkaa: A1-B3-A2-X-A3-B2. B2 hyökkää nyt A1:tä kohtaan. Näin peli etenee, vaan onneksi näitä mutkikkaampia kuvioita ei useinkaan tarvitse pelata pitkään.
Perusajatus on kuitenkin se, että kummankin joukkueen sisällä pelivuoro kiertää tasaisesti pelaajalta toiselle, vaikkakin sitten eri tahtia kuin toisessa joukkueessa. Jos siis A1 on A-joukkueesta viimeksi ollut hyökkäyksen kohteena, seuraavaksi tulee A2, tuli hyökkäys mistä suunnasta tahansa.
Pelin päättyminen
Yksilöpelit jatkuvat pakan loppumisen jälkeen, kunnes jäljellä on yksi pelaaja, jolla on kortteja. Hän on häviäjä, typerys, joka tekee työt seuraavassa pelissä.
Joukkuepeli loppuu, kun jäljellä on enää yhden joukkueen pelaajia. Tämä joukkue on hävinnyt. Kuka tahansa joukkueen jäsenistä voi tehdä seuraavat työt.
Peli voi päättyä vasta kun hyökkäys on ohi. Mikäli hyökkäyksen jälkeen kenelläkään ei ole enää kortteja jäljellä, kyseessä on tasapeli. Edellisen kierroksen häviäjä tekee työt.
Muunnelma
Pelistä on erilaisia muunnelmia. Jos pelaajia on yli kolme, seuraava muunnelma voi olla hyödyllinen: ensimmäistä puolustajaa vastaan saa pelata vain viisi korttia, ei kuutta kuten yleensä.
Pari kysymystä:
Jos kolmen pelissä pelaaja A hyökkää pelaaja B:lle ja pelaaja B nostaa kortteja niin, että A:lla on käsi tyhjä, siirtyykö hyökkäys pelaaja B:lle vai C:lle?
Jos kolmella pelatessa pelaaja A hyökkää pelaaja B:lle ja B saa pelattua kaikki korttinsa pois, jatkaako pelaaja A hyökkäystä vai siirtyykö vuoro C:lle?
1. Puolustaja B nosti kortteja, joten hänestä ei tule uutta hyökkääjää. C on uusi hyökkääjä, eikä A:n putoaminen pelistä vaikuta siihen muuten kuin siten, että B joutuu puolustamaan heti uudestaan.
2. Puolustaja onnistui, kun sai kätensä tyhjäksi, joten hyökkäys päättyy. Olisi B:n vuoro hyökätä, mutta koska B on poissa pelistä, seuraavana vuorossa on C.
Osaisitko valaista miten tämä Durakin saksalainen muunnelma oikein menee?
http://www.jethon.de/html/durak.html
En osaa, kysy joltakulta joka osaa saksaa. Ei siinä suuria eroja vaikuttanut olevan.