Luokka: Tikkipelit
Pakka: 52 korttia
Pelaajamäärä: 4 pareittain
Ristikontra, ristiklappi tai ristilappi on vanha suomalainen korttipeli, joka on ollut varsinkin tukkijätkien suosiossa. Peliä pelataan varsin kattavasti joka puolella Suomea, eikä vastaavia pelejä juuri maailmalta löydy (katso ristikontran sukulaiset). Jos halutaan nimetä Suomen kansallispeli, se voisi hyvinkin olla ristikontra (perinteisesti kunnia on annettu marjapussille, mutta ristikontra ansaitsee sen mielestäni selvästi vahvemmin).
Pelistä on paljon muunnelmia, yhteistä kaikille on se, että niitä pelataan neljällä pareittain siten, että parit istuvat vastakkain.
Pelin säännöt löydät myös 150 korttipeliä -kirjasta.
Pelin tavoite
Parit yrittävät voittaa pistekortteja tikeissä. Lisäksi on tärkeää yrittää saada vastapuoli voittamaan kuningatar ja estää heitä sen jälkeen voittamasta kuningasta.
Jako
Pelaajille jaetaan kuusi korttia yksi kerrallaan.
Pelin kulku
Etukäsi ajaa ensimmäiseen tikkiin. Tikkiin saa pelata minkä kortin tahansa. Kortin voi pelata kädestä tai kääntää pakan päältä. Tikin voittaa se, joka viimeisenä pelaa tikkiin samannumeroisen kortin kuin millä tikki aloitettiin. Voittaja kerää kortit ja ajaa seuraavaan tikkiin. Jokainen pelaaja nostaa uuden kortin heti pelattuaan, paitsi jos pelasi kortin suoraan pakasta.
Samannumeroisella kortilla ei saa ajaa kolmea kertaa enempää peräkkäin, eikä neljättä kuningasta saa pelata niin kauan kuin pakkaa on jäljellä.
Kun pakka loppuu, peli pelataan käsikorteilla loppuun asti.
Pisteenlasku
Joukkueet laskevat voittamansa korttipisteet. Korttien pistearvot ovat ässä 11 pistettä, kymppi 10 pistettä, kuningas 4 pistettä, kuningatar 3 pistettä ja sotilas 2 pistettä.
Enemmän pisteitä kerännyt joukkue voittaa pelin. Jotkut pelaavat 120 pisteeseen, jolloin peli kestää muutaman jaon. Silloin nollille jääminen jossain jaossa nollaa joukkueen pistetilin kokonaan.
Mikäli joukkue voitti tikeissä kuningattaren, peli on likainen ja se täytyy puhdistaa. Puhdistamaton peli tietää joukkueelle häpeällistä tappiota, oli pistetilanne muuten mikä tahansa. Likaisen ”kusipelin” hävinneille voidaan tarjota pakkaa töiden tekemistä varten, mutta vetää sitten viime hetkellä pakka pois käden ulottuvilta ja kieltää likasormisia pelaajia koskemasta kortteihin.
Peli puhdistetaan voittamalla kuningas käsikorteilla pelattaessa. Aikaisemmin voitetuilla kuninkailla ei ole merkitystä. Yksikin kuningas riittää puhdistamaan pelin, vaikka kuningattaria olisi useampi.
Muunnelmia
Kaikki eivät tunne puhdistamista, korttipelikirjoissa tämä vaisumpi versio on tavallisempi. Puhdistaminen lisää peliin olennaista jännityselementtiä. Jotkut kiristävät tunnelmaa entisestään sallimalla puhdistuksen vain kahdella viimeisellä kierroksella.
Pisteenlaskusta on muunnelmia. Toiset laskevat pisteitä siten, että ässä on 5, kuningas 4, kuningatar 3, sotilas 2 ja kymppi 1. Tällöin pakassa on yhteensä 60 pistettä ja peli on samoin 60 pisteeseen.
Cristian Seres esittää sivuillaan taulukon mahdollisista tappioista:
- Pistehäviö: Puhdistus onnistui, mutta pisteitä on vähemmän kuin vastapuolella.
- Kusipeli: Vähintään neljä pistettä, mutta puhdistamaton peli.
- Lappi: Alle neljä pistettä, mutta ei kuningatarta, joten peli on puhdas.
- Kortiton lappi: Ei yhtään tikkiä.
- Kusilappi: Ainoa pistekortti on kuningatar.
Kaikki eivät salli kortin kääntämistä pakasta. Jotkut pelaavat niin, että pakasta kääntäessä pitää toivoa hyvää tai kiinni. Hyvää tarkoittaa pistekorttia, kiinni korttia, jolla tikin saa kiinni. Tällöin jos pyytää hyvää, mutta tulee kiinniottokortti, sitä ei lasketa kiinniottokortiksi.
käsikorteilla akka aloon peli ei puhdistu
Meillä pelataan niin että pisteittä jäänyt pari joutuu Porvooseen eli vastaa viittä häviötä
Meillä pelattiin siten, että jos pakan loputtua toinen joukkueista voittaa kuningattaren, peli on likainen. Aiemmin (vielä pakan ollessa käytössä) voitetuilla kuningattarilla ei ollut merkitystä. Kumpi lie virallisesti oikein?
Ristikontraan ei ole olemassa virallisia sääntöjä, joten virallisesti oikeaa ratkaisua ei voi olla.
En osaa sanoa, kumpi on yleisempi, mutta itse en ole aikaisemmin törmännyt tuohon versioon, jossa vain käsikorteissa olevat kuningattaret likaavat pelin.
Meillä Savossa on ristikontraa pelattu erilaisilla voittopistesäännöillä 1960 luvulta asti.
Pisteet lasketaan kuten normaalisti 120 pistettä per jako, mutta joukkueiden pisteet lasketaan eri tavalla ja peliä pelataan (tarvittava määrä jakoja) esim 121 pisteeseen saakka (lapin kusesta saatavaan pistemäärään asti).
1. Pistevoitto tuo joukkueelle 1 pisteen
2. Jos vastustaja on kusessa ja heillä on vähintään 21 pistettä saatuna kyseisessä jaossa, tuo se voittajajoukkuelle 2 pistettä. Lisäksi kusessa oleva joukkue häviää, vaikka heillä olisi enemmän pisteitä ko. jaossa, paitsi jos toinen joukkue on lapissa tai lapin kusessa (kts. kohdat 3 ja 4).
3, Jos vastustaja saa alle 21 pistettä yhdessä jaossa, he ovat lapissa ja voittajajoukkue saa 21 pistettä
4. Jos vastustaja saa alle 21 pistettä yhdessä jaossa ja ovat lisäksi kusessa, voittajajoukkue saa 121 pistettä
5. Jos molemmat joukkueet ovat kusessa, kumpikaan joukkue ei saa pisteitä, paitsi jos toinen joukkue on lapin kusessa (kts. kohta 6.)
6. Jos jompi kumpi joukkue on lapissa tai lapin kusessa on toinen joukkue voittaja vaikka he itse olisivatkin kusessa. Tässä tilanteessa muistaakseni voittajajoukkue saa vain 1 pisteen (tätä on pelattu myös niin että kumpikaan ei saa pisteen pistettä, mutta moraalinen häviäjä on aina lapissa oleva joukkue).
Lisäksi ”herrasmies sääntönä” on pidetty että Kuninkaalla saa ajaa vasta viimeisellä 3 kortilla. Eli esim. jos tiedät että sinulla on viimeinen kuningas (käsikorteissa) jolla pelin voi puhdistaa, et saa ajaa sillä ennenkuin viimeisellä 3 kortilla.
Lisäksi poikkeuksena aloitusoikeuteen on että pistekortilla kuka tahansa voi ryöstää pelin ensimmäisen ajon itselleen, heti kun kaikki ovat nostaneet jaetut kortit pöydältä (eli nopeus on valttia ekassa jaossa). Eli korteilla 10,11,12,13,A (ässä) on mahdollista ryöstää ajo itselleen/omalle joukkueelle.
joo meillä on pelattu sillei , – että ainoastaan punaiset kurkot puhdistaa pelin, – eli kurkoja voi heitellä syötiksi ja samalla varmistaa omaa kättään , – jos on ns, loppupelissä 2 varmaa jolla oma kaveri voi puhdistaa pelin. –
yksinkertaista , – ja toimii , – ei tartte olla epävarma, – mutta täytyy tietty luotta kaveriin käsilehdillä ,- että hän on myös laskenut kortit mitä on mennyt. – muistamista ja matikkaa
-ja vaan toimii pari on aina kusessa .
Niin Savossa minäkin olen pelannut . – tää sopii just
meille savolaisille . – just niin hämäläiset ei pärjää
— ikinä Risto